Artikel over Fries jacht Njord (SdZ)
Mei 2017. In 1915 kreeg Fries jacht Njord zijn eerste binnenboordmotor. Waarom toen, waarom tijdens de Eerste Wereldoorlog?
We waren druk bezig met het boek over de Njord. In 2017 bestond dit Fries jacht 150 jaar en was het al 130 jaar in het bezit van de familie Kingma Boltjes. Tijdens de zoektocht naar informatie over dit jacht, ontdekten we brieven van Mechanisatiefabrikanten Van der Ploeg uit Grouw uit 1914 en 1915. Het waren de schriftelijke antwoorden van Van der Ploeg op vragen die Kingma Boltjes had gesteld over een binnenboordmotor. De eveneens schriftelijk gestelde vragen zijn verloren gegaan. De fabriek is in de 20ste eeuw afgebrand met alles erin. Het inbouwen van de eerste motor in de Njord bleek een verhaal op zich te zijn.
De antwoorden van Van der Ploeg waren uitgebreid genoeg om te bedenken welke vragen Kingma Boltjes zou hebben gesteld. Een prachtige briefwisseling, ook al beschikten we slechts over het verhaal van één kant. Welke motor was het beste? Vanaf het begin stuurde Van der Ploeg aan op een 5 pk 2-cilinder motor van Volvo Penta. Die was krachtig genoeg, niet te groot en plofte en stootte het minst. Kingma Boltjes wilde toch meer weten over alternatieven: een kleinere 1-cilinder, een buitenboordmotor of misschien een elektrisch aangedreven motor. Deze laatste raadde Van der Ploeg resoluut af: “U wilt toch niet op een tochtje van Grouw naar Sneek op de terugweg zonder stroom komen te zitten,” zo was de strekking van diens bezwaar. Deze discussie over actieradius voeren we 100 jaar later nog steeds!
Het verslag werd gepubliceerd in de Spiegel der Zeilvaart, het zeilblad over traditionele schepen waar Smit Publicaties regelmatig artikelen voor schrijft.