Hiswa te water 2016
De zeilsport zit in de verdrukking. Het aantal zeilers op hoge leeftijd neemt toe. Jongeren blijven weg.
In 2015 lagen alle motorboten ten oosten van restaurant Loetje, dit jaar zijn ze opgerukt naar ook de westelijke zijde. Het aantal aanwezige zeilboten deze editie is weer minder. Zorgelijk.
Winner ontbreekt, want failliet verklaard. De bekende merken Hanse, Jeanneau. Beneteau, Dufour, Bavaria en X-yacht zijn er wel, maar zonder noemenswaardige vernieuwingen. Ze borduren voort op de ingeslagen weg.
Aan het eind van de zeilsteigers ligt een in het oogspringende boot, de HReko 1000. Opvallende rompvorm, lichtgewicht, zeer geringe diepgang en qua stroom bijna zelfvoorzienend. Mooi? Daar gaat het nog niet om. Innovatief? Jazeker!
De geïntegreerde bijboot valt direct op. Vast aan het schip, verlengt hij de waterlijn. Ergens voor anker kun je de roeirib gebruiken voor een bezoekje aan de wal.
Voorop zit een rail, waarover je de halshoek van je voorzeilen kunt bewegen van BB naar SB. Over beide boegen kun je 18 graden langer vlinderen.
Binnen heb je een zee aan ruimte en hetzelfde comfort als aan boord van traditionele zeiljachten. De 10 meter HReko biedt echter meer ruimte dan een gewone 33-voeter.
Onder de boot zitten twee kimkielen met vleugelprofiel om het schip op koers te houden. Bij weinig wind kun je het ingenomen drinkwater naar lij verplaatsen, bij veel wind naar loef. De HReko houdt het midden tussen een monohull en een trimaran.
Zeilt dit schip goed? Dat is nog een vraag. Eigenaar, uitvinder en ontwikkelaar Perkovics, een Kroaat die uitstekend Nederlands spreekt, heeft pas één keer met zijn boot gezeild van Medemblik naar Stavoren. Hij was niet ontevreden. Meer zeiltochten moeten uitwijzen wat de echte zeileigenschappen zijn. Op papier mankeert daar niks aan.
Prachtig om te zien hoe één man zijn ideeën in de praktijk brengt, helemaal voor eigen rekening en risico. Met onnoemelijk veel geduld, want hij is al 10 jaar bezig met dit project. Petje af! Zie: www.hreko.com.