Persbericht Noorse Spitsgatter
Mei 2014. Noors spitgatter gered van ondergang. Zaterdag 17 mei 2014 ging bij jachtwerf Van der Meulen uit Sneek weer een prachtig schip te water.
Een Noorse spitsgatter van 9 meter is het afgelopen jaar volledig gerestaureerd en kan met zijn trotse eigenaar nu weer het ruime sop kiezen. Geert Jan Douma van Douma Staal in Sneek en tevens kamerheer van de koning in Fryslân, trof de overnaadse spitsgatter eind 2012 aan ergens in Gelderland. Daar lag het langs de weg te koop voor een in zijn ogen veel te hoge prijs. Op slag verliefd op het model, inspecteerde Douma ondanks de hoge vraagprijs de motorsloep en kwam er achter dat hij zich een nul vergist had in de prijs. Daarmee werd het wel een heel aantrekkelijke koop.
Geert Jan Douma bracht de Noorse spitsgatter in januari 2013 naar Henk van der Meulen. De opdracht was het 9 meter overnaadse motorschip weer terug te brengen in zeer goede staat. Haast was er niet, het werk moest goed gebeuren: “Zie maar wanneer je er tijd voor hebt, ik zou er graag in de zomer van 2014 mee willen varen”, was de boodschap. In alle rust, met jarenlange ervaring en vakmanschap is het schip gerestaureerd. Het was er slecht aan toe, maar het meeste hout was nog gaaf. Het gehele schip was origineel gebouwd met houten deuvels, dus zonder schroeven en spijkers. Alle houten deuvel zaten los, omdat de spitgatter helemaal uitgedroogd was.
Jachtwerf Van der Meulen in Sneek heeft met tussenpozen meer dan een jaar gewerkt aan de volledige restauratie en refit van de Noorse spitsgatter. De bouwer en het bouwjaar van het schip zijn niet bekend, maar de werf vermoed dat het vlak na de Tweede Wereldoorlog is gebouwd. De overnaadse motorsloep ziet er nu weer uit als nieuw. Zeer vakkundig heeft de jachtwerf dit schip in prachtige staat teruggebracht.
De eiken romp is verstevigd, geheel geschroefd en gang voor gang waterdicht gemaakt. De oude roef en binnenbetimmering zijn verwijderd, totdat er een kaal casco over was. Van daaruit is de spitsgatter volledig opnieuw opgebouwd.
Allereerst is de plaats van de motor bepaald en de grootte van de motorkist. Daarmee was duidelijk waar zitbanken in de kuip konden komen, die vervolgens zijn ingebouwd. De lijn van de opbouw is daarna uitgezet en direct was zichtbaar hoe het schip er uiteindelijk uit zou komen te zien. Nadat de kleine roef is gemaakt, zijn de zit/slaapbanken voorin bepaald, is er een keukenblok met kastjes geplaatst en is het toilet ingebouwd. In overleg met de installateur van de motor werd duidelijk waar de brandstoftank moest komen en die is op maat gemaakt in het achteronder. Voor het vaargemak is de spitsgatter voorzien van een boegschroef. Het resultaat is een sober, maar comfortabele motorsloep.
Geert Jan Douma wist precies in welke kleur zijn schip geschilderd moest worden: licht blauwe romp met een witte bies vlak boven de waterlijn. Alles bovendeks wilde hij gelakt hebben. Deze combinatie pakt erg mooi uit en de nieuwe eigenaar en zijn familie zullen met dit prachtige schip dan ook zeer veel bekijks trekken op de Friese en Nederlandse wateren.